Black Friday is big (Trooper)business
08 NOVEMBER 2021
KATRIEN DE LEEUW
TROOPER

Het hoogtepunt van de e-commerce komt eraan op 26 november: Black Friday! In 2019 was Black Friday goed voor 10,4 miljoen transacties in België, een record, maar vorig jaar werd dat record verpulverd. Het aantal onlinetransacties lag op Black Friday 2020 zo’n 40% hoger dan in 2019! Je kan dus zelf al wel bedenken dat Black Friday ook big business kan betekenen voor de Troopermonnies van jouw vereniging of goed doel, maar we vertellen het je toch nog eens. 

WAAROM IS BLACK FRIDAY ZO BELANGRIJK? 

We schrijven het hierboven al: vorig jaar sneuvelde het record aantal onlinetransacties op Black Friday volgens Worldline, de verwerker van betaaltransacties. Hoe dat komt? Omdat webshops je die dag met gigantische kortingen om je oren flapperen, tiens. 

In Amerika is Black Friday al jaren een topdag waar ze wekenlang naar uitkijken en winkels bestormen eens het zover is (check de video hieronder maar eens), maar ook in de rest van de wereld wordt Black Friday jaar na jaar groter en bekender. Steeds meer webshops halen op dat moment hun grootste troeven uit de kast en maken er soms een Black Friday week of zelfs maand van! Je kan dus ook in de weken of dagen voor Black Friday al profiteren van straffe kortingen.

WAT KAN BLACK FRIDAY VOOR MIJN VERENIGING/GOED DOEL BETEKENEN?  

Al zeker twee dingen.

1: Een boost van je monnies in de maand november. Als je weet dat veel mensen van Black Friday-deals gebruik maken, weet je ook dat november dé maand bij uitstek is om extra monnies binnen te halen voor je vereniging (maar daarover hieronder nog meer 😉). Als jij dus over Black Friday communiceert en erbij vermeldt dat mensen je vereniging/goed doel kunnen steunen door eerst via jullie Trooperpagina te passeren voor ze online een aankoop doen, kan je meesurfen op de Black Friday-golf. 

2: Een boost van je Trooperpagina. Als mensen op en rond Black Friday voor jullie troopen, denken ze er bij een volgende online aankoop misschien sneller aan om ook dan eerst via de Trooperpagina van je vereniging te passeren. 

We schreven het bij puntje 1 al, november is écht de maand bij uitstek om extra monnies binnen te halen voor je vereniging. Onderstaande grafiek maakt dat ook meer dan duidelijk. 

We tonen hierboven de binnengehaalde monnies over alle Trooperverenigingen heen van januari tot en met december 2020. In november 2020 verdienden alle Trooperverenigingen samen maar liefst dubbel zoveel commissie als de gemiddelde commissie van de andere maanden van dat jaar. Ook in de maand december verdienden ze meer monnies dan het gemiddelde van de andere maanden. Da’s natuurlijk ook te danken aan de vele eindejaarscadeau’s die dan gekocht worden.

WAT KAN BLACK FRIDAY MET DE TROOPERMONNIES VAN MIJN VERENIGING/GOED DOEL DOEN? 

Veel. Heel veel! Neem nu het voorbeeld van Ouderraad GBS Huizingen. In november vorig jaar piekte hun commissie als we naar hun grafiek hieronder kijken. En laat die commissie nu net de reden zijn waarom je je vereniging of goed doel bij Trooper aansluit. 

Nu we het toch over cijfertjes hebben, gooien we graag met nog wat meer cijfers. 

  • In totaal werden er in november 2020 94 aankopen gedaan via de Trooperpagina van GBS Ouderraad Huizingen, dat was een lichte stijging ten opzichte van hun gemiddeld aantal aankopen per maand. 22 van die aankopen werden gedaan in de week die voorafging aan Black Friday, 11 aankopen werden gedaan op Black Friday zelf.
  • De gemiddelde commissie per aankoop bedroeg in november 2020 maar liefst € 3,27 voor Ouderraad GBS Huizingen.
  • Als we dan kijken naar welke webshops Ouderraad GBS Huizingen in november 2020 meer dan € 3 commissie per aankoop opleverden zijn dat: Bol.com, Booking.com, Coolblue, DreamLand, JBC, JM-Bruneau, Ici Paris XL, BookSpot.be en About You. Bij deze shops vallen dus zeker monnies te rapen!

ZO PAKTE OUDERRAAD GBS HUIZINGEN HET AAN 

Ben je benieuwd hoe Wim, Supertrooper van Ouderraad GBS Huizingen, zijn achterban aan het troopen krijgt? Awel, we vroegen het hem en Wim wilde graag wat van zijn tips delen.  

  • Tip 1: “We gebruiken vaak de persoonlijke aanpak omdat die de sterkste is. We spreken mensen aan over Trooper en we roepen onze leerkrachten ook op om reclame te maken.”
  • Tip 2: “Iedereen weet dat reizen straffe commissies kunnen opleveren en dat ondervinden wij ook. Er zijn altijd ouders die moeten reizen voor hun werk, als ze die via onze Trooperpagina boeken, levert ons dat heel wat op. Denk bij reizen trouwens niet alleen aan buitenlandse reizen van één of twee weken. Er zijn ook heel wat mensen die een citytrip of een reisje in het binnenland boeken. Ook dat telt stevig door als het op commissies aankomt.”
  • Tip 3: “We bedanken mensen die ons via Trooper steunen ook steevast persoonlijk. Op die manier voelen ze zich gewaardeerd en dat is een extra motivatie waardoor ze ook bij een volgende online aankoop aan ons denken.”
  • Tip 4: “Wedstrijdmechaniekjes werken ook altijd hebben we al gemerkt. Wij schonken de top 10 Troopers van een bepaalde maand bijvoorbeeld gratis drankbonnetjes op onze fuif. Een geschenkje weggeven of iets dergelijks kan natuurlijk ook altijd.”

ZO HAAL JE ZELF ALLES UIT BLACK FRIDAY 

Een goeie voorbereiding is alles. Denk er dus nu al met je mede-Supertroopers over na aan hoe jullie Black Friday zullen aanpakken en hoe jullie jullie leden en sympathisanten aan jullie Trooperpagina zullen laten denken. Dit kan bijvoorbeeld op deze manieren: 

  • Stuur een mail naar al je leden en sympathisanten om hen te laten weten dat Black Friday eraan komt. Op je dashboard vind je een voorbeeldmail. Dit doe je best iets voor Black Friday, 26 november. Eventueel kan je ook nog een remindermailtje sturen op Black Friday zelf.
  • Zet jullie Trooperpagina zoveel mogelijk in de kijker op sociale media. Je kan onze postjes op Facebook of Instagram delen of materiaal vanop het dashboard delen. Zo staat er bijvoorbeeld ook een omslagfoto voor op Facebook voor jullie klaar.
  • Spreek mensen persoonlijk aan en vraag hen om via jullie Trooperpagina te passeren als ze iets online zullen kopen op Black Friday (en meteen ook op alle andere dagen van het jaar).
  • Spaar je met je vereniging of goed doel voor iets specifieks? Zeg of schrijf dat er zeker altijd bij, in welke communicatie die je ook doet. Mensen weten graag wat er met hun steun gedaan wordt.
  • Herinner mensen op Black Friday zelf ook nog eens aan Black Friday. Stuur bijvoorbeeld een WhatsAppje: “Hey gasten, ’t is Black Friday vandaag, als je van plan bent om iets te kopen, vergeet dan onze vereniging niet, hé!”

Veel succes!

Neergepend door:
KATRIEN DE LEEUW
Witty Writer
TROOPER
Witty writer bij Trooper. Vrouw van Jelle en ook bekend als de 'mama, mama, mamaaaa!' van Sem (5) en Suze (2).
RECENTE BLOGS
article
27 tips voor een origineel kerstcadeau
Drup. Drup. Voel je het? Da's het koud zweet dat bij je uitbreekt omdat je nog kerstcadeau's moet en...
01 December 2021
Katrien De Leeuw
TROOPER
article
Alles wat je moet en wil weten over de CORNET-actie
In mei van dit jaar hebben we het enthousiasme voor de CORNET-actie serieus onderschat. De bakken de...
29 November 2021
Katrien De Leeuw
TROOPER
article
Wat als … Black Friday werd uitgeroepen tot financiële hoogdag voor Belgische verenigingen?
Vlaams succesverhaal Trooper reikt nu ook Brusselse en Waalse verenigingen de hand.
23 November 2021
Katrien De Leeuw
TROOPER
article
Gezocht: Franstalige Trooper-collega
Trooper is op zoek naar een Franstalige medewerker.
22 November 2021
Jan Dejonghe
TROOPER