#HETBENEFIETKOT: Hoe Scouts Sint-Michiel zomaar even 4.000 euro inzamelde met een online benefietactie
09 MEI 2020
KATRIEN DE LEEUW
TROOPER

Wij, Scouts Sint-Michiel zagen door de coronacrisis onze Duikersfeesten, een groots evenement op ons scoutsterrein, in het water vallen. We moesten het evenement - dat niets met duiken te maken heeft, maar garant staat voor heel wat animo én veel volk - annuleren. Maar we bleven niet bij de pakken zitten en lanceerden gewoon de Duikersfeesten bij één van onze leden thuis! Zo zamelden we een pak geld in!

Bij scouts Sint-Michiel staat in de agenda van de 235 leden en ons, de leiding, elk jaar één evenement met stip genoteerd: de Duikersfeesten! En tot voor kort keken we met z’n allen nog reikhalzend uit naar die dag, zaterdag 18 april 2020. Maar toen de eerste krantenartikels ons enkele maanden geleden bereikten, groeide naast dat verlangen ook een beetje onzekerheid. Een nieuwsbericht werd plots een maatregel en al zeer snel volgde het onafwendbare verdict. Afgelast. Lap! Wat zeg ik? We pinkten zelfs een traan weg, en vele ouders, oudleiding en vrienden van onze vereniging deelden die droefenis.

De Duikersfeesten staan al meer dan 30 jaar voor een ongeëvenaarde gezelligheid binnen onze scouts en haar omgeving. Met ’s namiddags een interactieve wandeling, springkasteel en groot kubbtoernooi, ’s avonds barbecue en sketches van de leden op een podium en nadien een gigantisch kampvuur met meerdere live optredens, een jenever- en hotdogkraam, een dranktoog, nageltje-klop… trekken we elk jaar tot in de vroege uurtjes een serieuze mensenmassa naar den Duiker, ons scoutsterrein naast de vaart in Turnhout. Kortom, een sfeervolle avond die dit jaar gemist zou worden door jong en oud, gids en scout.

(Lees verder onder de foto)

Op een dag werden we getriggerd door een fijn bericht van één van de ouders van een lid. Ze liet ons weten dat ze het volledige bedrag 'dat ze anders toch maar opgedaan zou hebben' gewoon op onze rekening gestort had
- Scouts Sint-Michiel

GEPLANDE INVESTERINGEN

Bovendien, en dat staken we niet onder stoelen of banken, was het afgelasten ook een financiële aderlating voor onze scouts. Al is het bestaan van onze werking niet volledig afhankelijk van deze ene avond. De scouts staat of valt niet met dit evenement, maar de inkomsten van onze jaarlijkse fuif, Futur Wild Night, liepen we ook mis tijdens deze crisisperiode. Met enkele geplande investeringen als een gloednieuw branddetectiesysteem in de lokalen en broodnodig kookgerief is dat niet enkel jammer, maar ronduit vervelend te noemen. Hoewel het dus al enkele weken duidelijk leek dat de hoogmis der scoutsevenementen niet kon doorgaan, werden we op een dag toch getriggerd door een fijn bericht dat we ontvingen van één van de ouders van een lid. Ze liet ons weten dat ze het volledige bedrag ‘dat ze anders toch maar opgedaan zou hebben’ gewoon op onze rekening gestort had. De leidingsploeg was vertederd! 

RAMMELEND PLAN

De dag nadien rees bij twee van onze leiders tijdens één van de typische quarantaine-jogsessies de vraag of ze niets konden teruggeven voor zo’n onvoorwaardelijke steun. Zo ontstond het initiële idee om toch een digitaal alternatief te voorzien. Ze stootten tijdens deze eerste brainstorm echter op verschillende praktische en technische problemen. Iets organiseren terwijl je social distancing en de andere maatregelen probeert na te leven? Het is geen evidente zaak, en het plan rammelde langs alle kanten. Tijd om hulp in te schakelen!

Bij Sint-Michiel vormen we werkgroepjes - ‘teamkes’ genoemd - om evenementen georganiseerd en taken volbracht te krijgen. De twee leiders stonden er dus niet alleen voor, en pleegden overleg met de rest van het tienkoppige Duikersfeestenteam. De extra hersencellen deden hun werk en voor het eerst begon er terug wat hoop te groeien, maar we bleven voorzichtig. Een paar dagen en vele interne test-livestreams later waren we eindelijk zeker genoeg van ons stuk. We mailden een uitnodiging naar al onze contacten, gebruikten het bereik van onze facebookpagina en lieten onze leiding het heuglijke nieuws verspreiden via andere sociale media: “u bent van harte uitgenodigd op de eerste Online Duikersfeesten! Deze keer niet op den Duiker, maar wél veilig in uw kot, volledig te volgen op uw eigen schermen.”

GESPONSORDE PLANKEN

De gesponsorde planken werden met de naam van de donor getekend, verschenen op de livestream en werden nadien op het vuur gegooid. 

We sprokkelden bij kennissen het nodige cameramateriaal bij elkaar, zorgden voor een stabiele wifi-verbinding tot helemaal achteraan in de tuin, lieten de geplande artiesten voor het evenement hun optredens als video’s doorsturen, en maakten originele artwork om meer reclame te plaatsen op sociale media en ervoor te zorgen dat de livestream zelf ook mooi ingekleed was. Verder bedachten we een gebruiksvriendelijk systeem voor het uitvoeren van donaties. We lieten mensen houten planken van eigenhandig ontleedde palletten aankopen via een donatiewebsite. Wie steunde had de mogelijkheid om naast een bedrag ook een boodschap toe te voegen die dan live op de stream getoond werd. De gesponsorde planken werden met de naam van de donor getekend, verschenen op de livestream en werden nadien op het vuur gegooid. De afsluiter van de avond zou een live optreden zijn van het gastgezin zelf, met de gitaar naast het kampvuur.

(Lees verder onder de foto's)

ONDUIDELIJKHEID

Voor een normale editie zijn we met de ganse leidingsploeg meerdere dagen door weer en wind intensief bezig met de opbouw om alles tot in de puntjes klaar te krijgen. We wéten altijd dat er veel volk zal komen op basis van inschrijvingen voor de barbecue, het kubbtoernooi en de aanwezigheden van andere jaren. Deze keer was dat natuurlijk nog net iets anders. Tot op de dag van de livestream zelf was het voor ons onduidelijk of alles wel zou verlopen volgens plan, hoeveel kijkers er zouden zijn en of we geld zouden inzamelen. We waren dus mild voor onszelf. “We doen gewoon wat we kunnen onder de omstandigheden en pakt het niet, dan pakt het niet. We hebben op z’n minst geprobeerd om er iets moois van te maken”, dachten we. Onze enige hoop was dat de kijkende mensen ons initiatief zouden appreciëren en er oprecht van konden genieten. En wat bleek? Het was een onverhoopt succes! Het hele gebeuren duurde van 19 uur tot iets na 23 uur, gemiddeld hadden we meer dan 125 live kijkers, op de piekmomenten zelfs meer dan 160 mensen tegelijk, en zo’n 7.400 facebook-weergaven in totaal.

De donatiewebsite raakte zelfs even overbelast
- Scouts Sint-Michiel

Niet enkel het kijkersaantal was indrukwekkend, de reacties waren ook stuk voor stuk lovend. Heel wat kijkers maakten gebruik van de kans om elkaar nog eens live de groetjes te doen via de chat, anderen genoten van thuis uit mee aan een kampvuur en blijkbaar waren de kijkers ook in een uiterst vrijgevige bui. Onze monden vielen open bij het zien van de inkomende donaties, en de donatiewebsite raakte zelfs even overbelast.  Die online drukte vertaalde zich uiteindelijk in een gesponsord bedrag van meer dan 4.000 euro voor onze scouts.

Ook de dagen na de livestream ontvingen we nog enkele stortingen op onze rekening, vaak met een warm berichtje bij. Hoewel de winst van de échte Duikersfeesten ooit al eens de kaap van de 8.O00 euro overschreed, was die 4.000 euro voor de online editie een bedrag waar we niet van hadden durven dromen. Deze financiële boost geeft ons de kans om de geplande investeringen effectief uit te voeren, dus het is een enorme geruststelling, en we zijn onze achterban dan ook heel dankbaar voor de steun die we ontvingen!

Daarom neem ik ook even de tijd voor een dankwoord.  Dank voor de vele lieve woorden, het enorme enthousiasme, en de indrukwekkende sponsoring. Dank aan Senne, Fien, Wout en familie Geenen voor de prachtige muziek die ze aanleverden. Dank aan iedereen die meegewerkt heeft aan deze online editie. Verbondenheid creëren was de laatste weken niet zo simpel… maar dankzij jullie lukte het ons toch! Tot op de Duikersfeesten van 2021?!

Stevige linker(elleboog),

De leiding van Scouts Sint-Michiel.

Authors.WrittenBy
KATRIEN DE LEEUW
Witty Writer
TROOPER
Witty writer bij Trooper. Altijd bezig. Vrouw van Jelle en mama van Sem (4) en Suze (1).
ARTICLES.RECENTBLOGS
Het BENEFIETkot levert 34 Vlaamse verenigingen 55.611,22 euro op tijdens de coronacrisis
Iedereen heeft het in de coronacrisis moeilijk gehad, da’s wel het minste wat we kunnen zeggen. Bij...
30 June 2020
Katrien De Leeuw
TROOPER
Het eerste Trooperfest was een succes
Wie werkt er eigenlijk allemaal bij Trooper en hoe ziet dat TrooperHQ waar nu en dan over gepraat je...
29 June 2020
Katrien De Leeuw
TROOPER
10 ultieme lifehacks bij het kamperen
De voorbereiding van je kampeertocht: je trekkersrugzak weer volproppen om een aantal dagen in een...
26 June 2020
Katrien Crabbe
TROOPER
Vanaf nu kan je je favoriete vereniging online én offline steunen via KBC Mobile!
KBC Mobile is al lang geen gewone betaal bankapp meer. Eerder een all-in-one app. Je kan er kopen je...
21 June 2020
Katrien De Leeuw
TROOPER