Luc Van Mol, CEO van ZEB over de veiligheid van zijn werknemers én jouw pakketje: “Onze mensen werken met mondmaskers en handschoenen”
14 APRIL 2020
KATRIEN DE LEEUW
TROOPER

Sinds alle winkels buiten de supermarkten hun deuren verplicht moesten sluiten door de coronacrisis hopen al die handelaars online nog wat inkomsten te genereren. Maar vinden mensen hun weg wel naar de webshops? Wordt er nu meer gekocht dan vroeger en hoe gaat dat coronagewijs dan allemaal in z’n werk? We staken ons licht op bij Luc Van Mol, de CEO van kledingketen ZEB.

Jullie moesten de deuren van alle ZEB-winkels sluiten. Hoe gaan jullie werknemers met deze hele crisis om? 

Luc Van Mol: “Onze 70 winkels zijn gesloten sinds 17 maart en onze winkelmedewerkers zitten nu dus tijdelijk werkloos thuis. Ze vinden het natuurlijk heel jammer dat ze niet aan de slag kunnen. Dat merken we aan de vele reacties, filmpjes en foto’s die ze online posten om contact te houden met onze klanten. Een hele kleine ploeg mensen is wel nog aan het werk en zij zijn enorm gemotiveerd om alle pakjes tijdig bij de klanten te krijgen, maar uiteraard is het heel belangrijk dat dit in veilige omstandigheden gebeurt. Ze werken met mondmaskers en handschoenen, overal staat handgel en social distancing is de belangrijkste maatregel.”

(Lees verder onder de foto)

En een aantal mensen werken waarschijnlijk ook van thuis uit? 

Luc Van Mol: "Dat klopt. Onze Customer Service is nog steeds elke dag bereikbaar, maar we hebben alles zo georganiseerd dat ze de klanten van thuis uit verder kunnen helpen. En op onze logistieke afdeling is uiteraard social distancing van toepassing.”

In de eerste dagen na de afkondiging  van de strenge maatregelen, moest de bevolking duidelijk bekomen van de shock. Er werd massaal gehamsterd in de supermarkten, maar van mode lag niemand wakker. Logisch.
- Luc Van Mol, CEO van ZEB

De verzending van de pakketjes doen jullie natuurlijk niet zelf. 

Luc Van Mol: “Neen, om onze pakjes te leveren doen we beroep op Bpost. Ook zij werken met social distancing en contactloze levering. Zo tekent de postbode het pakje zelf af in het bijzijn van de klant en dat vanop 1,5 meter afstand en legt hij het pakje voor de deur. De partner waar we mee samenwerken voor het inpakken van de bestellingen, Bleckmann, werkt ook met social distancing zodat medewerkers in veilige omstandigheden kunnen werken.”

Merken jullie een verschil in online verkoop? Kopen meer mensen hun kleding nu online bij ZEB?

Luc Van Mol: “In de eerste dagen na de afkondiging van de strenge maatregelen moest de bevolking duidelijk bekomen van de shock. Er werd massaal gehamsterd in de supermarkten, maar van mode lag niemand wakker. Logisch. Dat vertaalde zich de eerste week in een daling van de online omzet. Sinds 19 maart, de dag waarop geen enkele fysieke kledingwinkel nog open mocht, trokken de webshopverkopen terug aan. En dat het goed weer is,  helpt natuurlijk ook. Bovendien is er nog het feit dat veel mensen wat meer tijd dan anders hebben. We proberen via onze nieuwsbrieven en sociale media contact te houden met onze klanten en hen te inspireren met leuke outfits. Ook leuke acties zoals #Shopinjekot van Trooper, waar we met ZEB enorm achter staan, zorgen mee voor een boost in de online verkoop. Ondertussen is de online omzet van ZEB enorm gestegen en het ziet ernaar uit dat heel veel nieuwe klanten nu ook kennismaken met onze webshop en online bestellen."

(Lees verder onder de foto)

Nog een laatste vraag. Hoe slagen jullie erin om al die bestellingen tijdig te verwerken?

Luc Van Mol: “Onze partners die onze bestellingen klaarmaken en bezorgen, doen natuurlijk het grootste werk en zij hebben allemaal een tandje bijgestoken om de extra workload op te vangen. Het is natuurlijk wel mogelijk dat het iets langer duurt dan normaal om je pakje te leveren, maar we merken dat klanten heel veel begrip hebben voor deze uitzonderlijke omstandigheden.”

* Wil je na het lezen van  deze blog iets aankopen bij ZEB via Trooper? Dat kan! Klik gewoon op het woordje 'ZEB' in de inleiding van deze blog  en dan word je meteen doorgestuurd naar de website van ZEB mét link naar je vereniging. Je hoeft dus niet langs de Trooperpagina van je vereniging naar ZEB te surfen wanneer je nu meteen iets wil aankopen en monnies wil doneren aan je favoriete vereniging. Handig, niet?

Authors.WrittenBy
KATRIEN DE LEEUW
Witty Writer
TROOPER
Witty writer bij Trooper. Altijd bezig. Vrouw van Jelle en mama van Sem (4) en Suze (1).
ARTICLES.RECENTBLOGS
Het BENEFIETkot levert 34 Vlaamse verenigingen 55.611,22 euro op tijdens de coronacrisis
Iedereen heeft het in de coronacrisis moeilijk gehad, da’s wel het minste wat we kunnen zeggen. Bij...
30 June 2020
Katrien De Leeuw
TROOPER
Het eerste Trooperfest was een succes
Wie werkt er eigenlijk allemaal bij Trooper en hoe ziet dat TrooperHQ waar nu en dan over gepraat je...
29 June 2020
Katrien De Leeuw
TROOPER
10 ultieme lifehacks bij het kamperen
De voorbereiding van je kampeertocht: je trekkersrugzak weer volproppen om een aantal dagen in een...
26 June 2020
Katrien Crabbe
TROOPER
Vanaf nu kan je je favoriete vereniging online én offline steunen via KBC Mobile!
KBC Mobile is al lang geen gewone betaal bankapp meer. Eerder een all-in-one app. Je kan er kopen je...
21 June 2020
Katrien De Leeuw
TROOPER