Ondernemers vormen samen 'Het Warmste Front'

Verenigingen en goede doelen zijn dit jaar hard getroffen door de coronacrisis. Zij hebben moeite om het hoofd boven water te houden nu wafelverkopen, spaghettizwieren, fuiven,… al maandenlang geannuleerd zijn. Bart Claes (JBC), Wouter Torfs (Torfs), Luc Van Mol (ZEB), Dirk Milbou (BookSpot.be), Jeannette ten Kate (Landal), Elise Vanaudenhove (Bristol), Stéphane Ronse (Foodbag) willen hen toch een warm eindejaar bezorgen en roepen daarom op om met ons allen 'Het Warmste Front' te vormen. Dat doen ze samen met Trooper, waarbij ze zich engageren om per online aankoop via Trooper.be gemiddeld 5% van het aankoopbedrag aan Vlaamse verenigingen en goede doelen te schenken. Econoom Geert Noels juicht toe dat ondernemers hun sociale rol opnemen.

Verenigingen en goede doelen zijn dit jaar hard getroffen door de coronacrisis. Zij hebben moeite om het hoofd boven water te houden nu wafelverkopen, spaghettizwieren, fuiven,… al maandenlang geannuleerd zijn. Bart Claes (JBC), Wouter Torfs (Torfs), Hans Bourlon (Studio 100), Luc Van Mol (ZEB), Daniel Falque (KBC), Dirk Milbou (BookSpot.be), Jeannette ten Kate (Landal), Elise Vanaudenhove (Bristol), Stéphane Ronse (Foodbag) willen hen toch een warm eindejaar bezorgen en roepen daarom op om met ons allen 'Het Warmste Front' te vormen. Dat doen ze samen met Trooper, waarbij ze zich engageren om per online aankoop via Trooper.be gemiddeld 5% van het aankoopbedrag aan Vlaamse verenigingen en goede doelen te schenken. Econoom Geert Noels juicht toe dat ondernemers hun sociale rol opnemen.

De coronacrisis heeft ook verenigingen en goede doelen hard geraakt. De verminderde werkingsmiddelen zijn in hoofdzaak te wijten aan de stopzetting van de kernactiviteiten, de verplichte annulering van benefietacties, het dalend aantal giften en voor heel wat verenigingen ook het vernieuwde concept van De Warmste Week. 7.000 lokale Trooperverenigingen vragen dan ook om hen niet in de kou te laten staan. Econoom Geert Noels benadrukt het belang van lokale verenigingen en goede doelen in de maatschappij.

“De 'Amazonizering' van onze consumptie verschraalt niet alleen de winkelstraat, het haalt ook de steun voor lokale verenigingen weg. Op deze manier verschraalt niet alleen het aanbod voor de jeugd, maar worden ook de wortels van de samenleving verzwakt", vertelt Noels. "Economie en maatschappij zijn nauw verbonden, en een sterke economie heeft altijd een sterk verenigingsleven mogelijk gemaakt en omgekeerd. Elk initiatief dat deze banden terug versterkt is dus maatschappelijk belangrijk. De giganten dragen niet bij aan onze verenigingen, dus moeten we die leemte opvullen.”

De deelnemende partnershops willen deze leemte dan ook graag opvullen en vormen daarom samen 'Het Warmste Front': “We willen met onze klanten één front vormen om de lokale verenigingen en goede doelen een financieel duwtje in de rug te geven om hen te helpen overleven. Daarom engageren wij ons om voor elke aankoop via onze webshop een procentje aan de vereniging te schenken", klinkt het.

“We mogen niet alleen meer naar de overheid kijken om onze maatschappij op te bouwen", vertelt Wouter Torfs, CEO van Torfs. "Gezien de crisis en grote uitgaven van de overheid moeten we zelf samen bruggen bouwen, zodat de economie de maatschappij vooruit kan duwen en omgekeerd. Als merk hebben wij een maatschappelijke rol te vervullen die wij dan ook graag opnemen. Ik geloof erin dat we zo samen sterker uit deze crisis gaan komen.” Ook Elise Vanaudenhove, CEO van Bristol, heeft het over het maatschappelijke aspect. "Het zit in ons DNA als onderneming om te streven naar een mooi evenwicht tussen winstgevendheid en maatschappelijke bijdrage."

Ook Studio 100 en KBC steunen 'Het Warmste Front'. "Meer dan 50% van de Vlamingen is lid van een vereniging. Als bankverzekeraar van hier willen wij hen steunen in moeilijke tijden. Daarom maken we het mogelijk om cashbacks, die onze klanten verdienen bij handelaars via KBC Deals in onze Mobile app, te schenken aan verenigingen", zegt Daniel Falque, CEO van KBC België. "Sociale netwerken in dorpen lijken te vervagen, maar het verenigingsleven blijft een verbindende rol spelen, zeker in coronatijden. Vandaar dat wij als Studio 100 graag mee onze schouders onder 'Het Warmste Front' steken", klinkt het bij Hans Bourlon, CEO van Studio 100.

Luc Van Mol, CEO van ZEB, weet erg goed wat het verenigingsleven inhoudt. “Ik heb 4 dochters die in het verenigingsleven zitten en ben op ontelbare pannekoekennamiddagen, spaghettiavonden en wafelbakken geweest om hun verenigingen te steunen. Ik weet dus hoe hard ze het nodig hebben en hoe moeilijk ze het nu hebben om geld in te zamelen. Daarom engageren we ons ook graag om via Trooper een deeltje van onze online omzet af te staan om de verenigingen en goede doelen te steunen.”

"JBC is een bedrijf van én voor families. In het familieleven staat het verenigingsleven centraal. Daarom zetten wij met plezier onze schouders onder deze actie. Het fijne aan Trooper is dat wij de keuze voor de vereniging of het goede doel dat we steunen volledig overlaten aan onze klanten", vult Bart Claes, CEO van JBC, aan. Stéphane Ronse, CEO van Foodbag draagt ook het lokale aspect in het vaandel. "Natuurlijk zetten we met Foodbag graag onze schouders onder ‘Het Warmste Front’, zéker in deze bizarre tijden. We dragen verenigingen immers een warm hart toe en steunen met plezier lokale initiatieven."

Dirk Milbou, directeur van BookSpot.be, is zelf bestuurslid van een voetbalploeg die aangesloten is bij Trooper. "We zamelden via Trooper al 1.000 euro in. Geld dat we zullen gebruiken voor de installatie van een rolstoellift. De stap voor BookSpot.be om Trooper te steunen is erg logisch, want ook lezen van verhalen en gedichten helpt om sociaal te functioneren, net zoals voetballen dat doet." Ook Landal beseft dat het verenigingsleven voor plezier zorgt. "Wij weten hoe belangrijk verenigingen zijn voor onze gasten, families met kinderen, dus dragen wij graag ons steentje bij aan wat voor hen belangrijk is: na corona terug plezier kunnen hebben met hun vereniging", vertelt Jeannette ten Kate, woordvoerder van Landal.

“We hebben vandaag 7,5 miljoen online shoppers in België. Wanneer zij bij het kopen van hun kerstaankopen bewust kiezen voor één van de meer dan 1.000 partnershops van Trooper, kunnen we door één extra warme klik op een korte tijd heel wat steun bieden aan de doelen die het vandaag echt nodig hebben", vertelt Elisabet Lamote, mede-oprichtster van Trooper. “Op die manier doneerden de aangesloten webshops de verenigingen en goede doelen dit jaar alleen al 1 miljoen euro. Steun die voor de meer dan 7.000 aangesloten verenigingen en goede doelen soms essentieel was om hun werking te kunnen verderzetten." 

Vorm mee 'Het Warmste Front' op www.hetwarmstefront.be of zoek hier de vereniging die jij wil steunen.

- Boeken, games, films,... nodig? Neem eens een kijkje op BookSpot.be.

- Wil je een nieuwe outfit scoren om de feestdagen toch iets feestelijkers te maken? Neus eens rond bij JBC.

- Nog een nieuw paar schoenen nodig? Je vindt ze zeker en vast bij Torfs.

- Goesting om even weg te zijn van thuis? Ken je Landal al?

- Alles voor je huisdier vind je bij Zooplus.

- Ook bij ZEB kan je een nieuwe outfit op de kop tikken. 

- Een paar schoenen of een outfit meer of minder, daar kijkt niemand nog van op. Kijk eens wat Bristol in de aanbieding heeft.

- Geen zin om te koken? Foodbag to the rescue!

- Zin om de kinderen een plezier te doen? Plopsa is altijd een goed idee!

Sjeiren is kijren

Solliciteren

Bedankt! We hebben je sollicitatie goed ontvangen en contacteren je binnenkort.
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Neergepend door:

Katrien De Leeuw

Witty writer bij Trooper. Vrouw van Jelle en ook bekend als de 'mama, mama, mamaaaa!' van Sem (7) en Suze (4).

Recente blogs